Dijkteruglegging Lent/Nijmegen (Deel 2 van 3)

24.06.2013 | Nijmegen/Lent In Nijmegen/Lent wordt gewerkt aan de dijkteruglegging/ Waalbochtafsnijding, huizen worden gesloopt, de Waalbrug wordt verlengd en krijgt een bypass.  De teruglegging van de dijk wordt door Rijkswaterstaat uitgevoerd in het kader van het landelijke project ‘Ruimte voor de rivier’ en betekent voor Nijmegen dat een bocht in de Waal wordt afgesneden en er een 300 meter brede nevengeul naast de Waal ontstaat. Bij extreem hoge waterstanden zoals die van 1993 en 1995 zal de afwatering van de Waal hierdoor beter verlopen. In de huidige situatie heeft de Waal bij Nijmegen een flessenhals die opstuwing van het water veroorzaakt.

De omvangrijke ingreep zal tot gevolg hebben dat er een eiland in de Waal ontstaat. Op dit stadseiland, met de naam Veur-Lent, worden woningen en winkels gebouwd en er is tevens plaats voor recreatie en watersportvoorzieningen. In 2016 moet het project dat 350 miljoen euro kost klaar zijn.

Deel 1 van deze fotoreportage is hier te zien: http://wp.me/pxVaI-16U

(C) Copyright Ronald Puma (zie pagina Copyright info)

Update 01 | 24.07.2013

De bypass van de Waalbrug is klaar wordt op 29 juli in gebruik genomen. De bypass is nodig om de Waalbrug te kunnen verlengen.

Update 02 | 11.08.2013

De pijlers van de spoorbrug/fietsbrug worden verstevigd.

Update 03 | 27.08.2013

Werkzaamheden in de uiterwaarden. Op de achtergrond rechts de spoorbrug/fietsbrug.

Foto onder: op de achtergrond de nieuwe brug De Oversteek.

Update 04 | 16.09.2013

Update 05 | 01.10.2013

Update 06 | 30.10.2013

Ook bij Deventer wordt een nevengeul gegraven in het kader van het landelijke project Ruimte voor de Rivier.

Update 07 | 25.11.2013

Update 08 | 02.12.2013

Foto onder: De uiterwaarden worden afgegraven waardoor de nevengeul naast de Waal ontstaat. In het water drijft een buis die met behulp van de gekleurde boeien boven water gehouden wordt. Op de achtergrond links de Waalbrug, rechts de spoorbrug met daarachter de Stevenskerk.

Foto onder: de bouw van de verlengde Waalbrug. Op de achtergrond Nijmegen/Lent, op de voorgrond onder in beeld het beton van de Waalbrug. Rechts de bypass waarover het verkeer rijdt.

Update 09 | 03.12.2013

Foto onder: de fundamenten voor de verlengde Waalbrug, links de Waalbrug.

Foto onder: (ten oosten van de Waalbrug) rechts de de nieuwe dijk, links de bestaande dijk.

Foto onder: aanleg kadewand.

Update 10 | 13.01.2014

Fundamenten voor de verlengde Waalbrug (zie update 08 en 09).

Update 11 | 27.01.2014

Een van de pijlers van de spoorbrug/fietsbrug is verstevigd (zie Update 02), aan de andere wordt gewerkt.

De nevengeul loopt onder de nieuwe brug De Oversteek door.

Update 12 | 13.03.2014

Werk aan een nieuwe pijler van de verlenging van de Waalbrug.

Update 13 | 31.03.2014

Een baggerschip vult 3 schepen met zand.

Update 14 | 07.05.2014

De vorderingen zijn goed te zien in vergelijking met Update 08 (zie boven).

Waalbrug Nijmegen (C) Ronald Puma 03.750

Update 15 | 17.08.2014

Foto onder: de aanleg van een kadewand.

Ruimte voor de rivier (C) Ronald Puma 04.750

Foto onder: de verlengde Waalbrug ziet er in de aanbouw uit als een skatebaan.

Foto onder: de 3 pijlers van de brug zijn verstevigd, de wanden zijn 1.5 meter dik en steken 22 meter diep.

(C) Copyright Ronald Puma (zie Copyright info)

Deze reportage gaat hier verder:

https://ronaldpuma.wordpress.com/2014/10/02/dijkteruglegging-nijmegenlent-deel-3-van-3/

Advertenties

2 gedachtes over “Dijkteruglegging Lent/Nijmegen (Deel 2 van 3)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s